שיטות נפוצות לניקוי רעלים

ניקוי רעלים הנו נושא פופולארי ומגמה הולכת ומתרחבת בעידן של ימינו, הגדלה במקביל להתפשטות הרעלנים אליהם אנו חשופים והצורך להתגונן בפניהם. לאור זאת, לא מפתיע שמגוון השיטות הקיימות כיום לניקוי רעלים הוא עצום, וכך גם התפלגותן של הדעות בנוגע אליהן.

יש שיגידו שזה בלוף, ואילו אחרים יטענו שרק השיטה שלהם לניקוי רעלים עובדת, בטוחה ואפקטיבית (חלקם אף ירחיקו לכת ויאמרו ששיטתם היא היחידה שבנמצא). המאמר הבא יעשה לכם סדר בבלגן, ויסקור את מרב השיטות הנפוצות לניקוי רעלים ביתי, כך שכאשר תסיימו לקרוא, תוכלו להבין את המנגנונים העומדים מאחורי ההתנקות והדרכים ליישם את התהליך באופן מיטבי, ולשפר את בריאותכם.

כוס זכוכית, בקבוק זכוכית עם מים ופיסות לימון ולימון שלם על רקע חלון פתוח

מדוע וכיצד להתנקות מרעלים?סבון מרובע קשור בחוט על מגבת רכה

בעידן של ימינו קיימת חשיפה לכמות עצומה של רעלים שונים, המגיעים אלינו מהאוויר, מהמים, מהמזון ומחומרים שונים, אותם אנו צורכים על בסיס יומיומי. חומרי ניקוי המכילים מרכיבים מסרטנים, מוצרי קוסמטיקה הכוללים רכיבים מזיקים, מזונות מעובדים ובהם חומרים כימיים בעייתיים, פיח הנפלט מאגזוזי הרכבים ומים עתירי משקעים ומזהמים, הם רק חלק ממקורות הרעלנים אליהם אנו חשופים בחיי היומיום (אם תרצו תוכלו לקרוא עוד בנושא זה במאמר הרעלים שאנחנו כל כך אוהבים שפרסמנו לאחרונה).

בדיוק בגלל זה תעשיית ניקוי הרעלים פורחת, ומציעה דרכים מגוונות להתמודדות עם המצב, מה שמאפשר לכל אחד ואחת למצוא לעצמו את השיטה שמתאימה להשקפת העולם ואורח החיים האישי שלו. לפניכם סקירה כללית של שיטות ניקוי רעלים רווחות ומוכרות, המסווגות לקבוצות על פי הפרקטיקות המשותפות להן.

דיאטות לניקוי רעלים

פתק צהוב עם המילה לא באנגליתהימנעות מ – מאכלים ומזונות המכילים רעלים

מומלץ להפחית או להימנע כליל מלצרוך מזונות שמכילים רעלים. מזונות אלו כוללים ביצים שאינן אורגאניות, מוצרי חלב, בשר ועוף, אלכוהול, קפה, תה שחור, מזונות מעובדים, משומרים ומאכלים מטוגנים, שמרים, סוכר וקמח לבן.

פתק צהוב עם ציור של יד ובוהן מורמת למעלהשילוב של – מזונות עשירים בסיבים תזונתיים בתפריט

מזונות כמו דייסת קוואקר, גרנולה אורז מלא או פרכיות אורז, עשירים במיוחד בסיבים תזונתיים, המעוררים את פעילות המעיים, ומעודדים אותם לסלק את הרעלים מגופנו באופן טבעי.

ניקוי סיני לכבד

צלוחית אורז מלא לצד צלחת ירקות עסיסיים
על פי מקורות שונים ברפואה הסינית, תפריט של אורז מלא, מש וירקות ירוקים בלבד, במהלך שבוע עד שבועיים, מסייע משמעותית לניקוי הכבד וטיהור רעלים מהגוף.

אוכל בלתי מבושל

שמירה על חודש במהלכו התזונה מבוססת על מזונות חיים בלבד, ללא בישול, פירות וירקות טרייםכדוגמת פירות וירקות טריים, זרעים, אגוזים ונבטים, מהווה שיטה מוכרת נוספת לניקוי מרעלים. המזון החי מהצומח, עשיר במרכיבים בעלי השפעה מנטרלת רעלים, ומצד שני נקי מחומרים מזיקים וקלוריות ריקות.

מיצים לניקוי רעלים

הקפדה על שתיית מים מרובה: זה אולי נשמע מובן מאליו, אבל לא כולם יודעים וחשוב להדגיש, כי שתייה מרובה של מים מהווה היבט חיוני בתהליכי ניקוי רעלים, כשהכוונה לכמות של לפחות 2.5 ליטר מים ליום לאדם. שתיית מים בכמות מספקת מבט על על כוס זכוכית עם מיץ ירקות טבעי
מסייעת לפעילות הכליות ותורמת לניקוי הרעלים מהגוף דרך השתן ובלוטות ההזעה.

מנגו בננה ומלון? לא, לא ממש

מיץ לימון, שמן זית, כורכום ופלפל שחור: יש הנוטים לשתות על הבוקר את התערובת הזו בתוספת של חצי כוס מים, ולהימנע מאכילה כחצי שעה לאחר מכן, על מנת לנקות את הכבד ואת הגוף כולו מרעלים.

משקה כלורופיל

כף של כלורופיל או מיץ ירקות ירוקים העשירים בכלורופיל, משפיע משמעותית על ניקוי רעלים מהכבד ומהגוף כולו, ומומלץ במיוחד לשתייה לפני השינה.

משקה חמר ירוק

כפית של חמר ירוק בלוויית כוס מים, מומלצת לשתייה על הבוקר, כאמצעי אפקטיבי לניקוי רעלים מהכבד ומכלל מערכות הגוף.

חליטת צמחי מרפא

חליטה משן ארי, תלתן אדום, גדילן וסרפד, יחד או כל אחד מהם בנפרד, מצוינת לניקוי רעלים כללי ממערכות הגוף השונות.

משקה חלבון מלא

ישנם סוגים שונים של אבקות להכנת משקה המכיל את כל מגוון חומצות האמינו הדרושות לגוף. חומצות האמינו מסייעות להזין את הגוף, והן תומכות בתהליכי ניקוי רעלים, על ידי כך שניתן לקיים עמן צומות מבלי לפגוע באספקת החלבונים החשובה לבניית הגוף ותחזוקתו.

תה ירוקקומקום ו-3 כוסות תה ירוק מסורתיים על גבי שטיחון קש מסורתי לשתיית תה

שתיית שניים עד שלושה ספלי תה ירוק ליום, מסייעת להגנה על הכבד בפני רעלים, ולטיהור הגוף כולו באמצעות חומרים אנטי-אוקסידנטיים עוצמתיים שמצויים בו. מחקרים מראים כי צריכת תה ירוק על בסיס קבוע מסייעת למניעת אלצהיימר, הפחתת נשירת שיער וכן מועילה לשיפור חילוף החומרים והורדה במשקל.

עיסויים לניקוי רעלים

  1. עיסוי רקמות עמוק: מסייע לסלק את החומצה הלקטית הרעילה שמצטברת כתוצאה מפעילות אנאירובית של השרירים, הגורמת להם להיתפס. עיסוי הרקמות העמוק, כשמו כן הוא, מגיע לעומק רקמות הגוף, באופן יסודי, ומסייע לניקוי הרעלים מתוכן אל מחזור הדם, משם הם מופנים בטבעיות אל מחוץ לגוף.
  2. עיסוי שוודי: עיסוי שוודי או קלאסי, מסייע משמעותית להנעת מערכת הלימפה, האמונה על ניקוז וניקוי נוזלים ידיים של מעסה במהלך עיסוי באמצעות אבני עיסויעודפים ורעלים מהגוף כולו, וכן מניע את הדם, וכך מייצר פינוי יעיל יותר של כל חומר מיותר מהגוף. חשוב להקפיד על שתייה אחרי העיסוי על מנת לתמוך בתהליכי טיהור הרעלים מהגוף.
  3. שיאצו: עיסוי השיאצו מסייע לגוף להגיע לאיזון ולהיטהר מחסימות ורעלים, באמצעות לחיצה על נקודות אנרגטיות ומסלולי זרימת האנרגיה, על פי הצורך האישי והייחודי של כל מטופל. השיאצו גם מעורר את פעילות המערכת הפרא-סימפטטית, מה שמקדם ומשפר את פעילות המעיים, החשובה כל כך לניקוי רעלים מהגוף. בנוסף, במצב זה מערכת העצבים הסימפטטית פחות מעוררת, ולכן מפרישה פחות חומרים מזיקים המיוצרים בגוף במצבי לחץ, מה שמונע את היווצרותם של רעלים נוספים.

פילינג גוף באמצעות מלחים

שפשוף ועיסוי הגוף באמצעות מלחים טבעיים, מגביר את ההזעה וכן מסייע לרעלים הלכודים בעור להתנקות ביתר קלות. בנוסף, הפילינג מסיר תאים מתים מהעור, ופותח את הנקבוביות המהוות צוהר לנשימת העור וניקוי רעלים דרכו.

סאונהאישה מכוסה במגבת שוהה בסאונה

שהייה של עד 15 דקות בסאונה, מפעילה את בלוטות הזיעה בגוף כולו, וכך מסייעת לתהליכי ניקוי הרעלים דרך העור. חשוב במיוחד להקפיד על שתייה מרובה לפני ואחרי השהייה בסאונה, על מנת למנוע התייבשות וכן כדי להעצים את יכולתו של הגוף להתנקות. מומלץ להתייעץ עם רופא לפני השהייה בסאונה, כשלחולי לב והסובלים מיתר לחץ דם שיטה זו איננה מומלצת.

פעילות גופנית אירוביתבחורה בלונדינית עם בגדי ספורט מבצעת כפיפות בטן

פעילות גופנית אירובית, כדוגמת הליכה, ריצה, ריקוד וכדומה, מסייעת לגוף לא רק להוריד משקל עודף ולהתחטב, אלא גם עוזרת בתהליכי ניקוי רעלים. ראשית, משום שהיא גורמת להזעה, דרך מועילה בה הגוף מפריש חומרים המיותרים לו מבעד לבלוטות הזיעה. שנית, מאחר והנשימה המואצת מאפשרת אוורור וטיהור רעלים דרך האוויר הננשף, ואילו מחזור הדם הזורם בקצב מהיר יותר, תורם לפינוי חומרי פסולת באופן טבעי.

צומות כתהליך לניקוי רעלים

צום מיץ ירקות: על פי שיטה זו מומלץ אחת לשבוע וכן במהלך שלושה ימים ברצף, בתדירות של פעמיים בשנה, לקיים תזונה המתבססת על שתיית מיץ ירקות בלבד. מיץ ירקות מכיל ויטמינים ומינרלים חשובים, שמעניקים לגוף אנרגיה חיונית גם כשאינכם אוכלים דבר מלבדו, וכן סיבים תזונתיים המעודדים את המעיים לפעילות (שתסייע לניקוי הרעלים מהגוף באופן טבעי).

בנוסף, לירקות רבים, בעיקר הירוקים מביניהם, סגולות של ניקוי רעלים מהגוף בכלל ומהכבד בפרט. את צום המיצים במשך שלושה ימים רצוי לקיים בעיתוי בו העונות מתחלפות, כאשר בחורף ניתן לאכול במהלך היום אורז מלא וקוואקר (מאחר ובימים הקרים גופנו זקוק לאנרגיה קלורית לחימום יותר מאשר בשאר ימות השנה), ולשתות את מיץ הירקות לעת ערב. יש לציין כי לאחר שלושה ימי צום מיצים יש לחזור לאכילה בהדרגה ובזהירות, וכן שמומלץ להתייעץ עם רופא לפני התהליך.

הפחתה בכמות הקלוריות, עלייה בכמות נוגדי החימצון

ככלל, ניתן ורצוי לקיים תהליכי ניקוי רעלים המובססים על הפחתה בכמות הקלוריות הנצרכת ועלייה בכמות המזונות העשירים בנוגדי חימצון. אכילה רבה מפחיתה את קצב פינוי הרעלים מהגוף, ולכן צמצום כמות הקלוריות מאפשרת טיהור יעיל יותר של החומרים המזיקים והמיותרים.

עם זאת, חשוב גם לספק לגוף מזונות המכילים נוגדי חימצון, ומסייעים לו להתמודד ולנטרל את הרעלים המשתחררים למחזור הדם. צומות מסוג זה מבוססים על תזונה העשירה בירקות ופירות חיים בלבד, בדגש על עלים ירוקים ונבטים שונים, והימנעות מסוגי מאכלים אחרים. תחילה בתדירות של אחת לשבוע, ולאחר מכן גם יומיים בשבוע, ועד ארבעה –חמישה ימים ברצף, אז ניתן למצות את ניקוי הרעלים מהגוף.

לסיכום

ניקוי רעלים הנו תהליך חיוני וחשוב בעידן של ימינו, בו חשיפה לחומרים מזיקים מהווה היבט בלתי נפרד של חיי היומיום. אין ספק שניתן ורצוי מאוד לעבור תהליכי ניקוי רעלים, באופן שמתאים, כמובן, לאישיות ולהעדפות האינדיווידואליות. אנשים שעוברים תהליכי ניקוי רעלים מעידים על תחושת חיוניות מוגברת, הפחתה של רמות המתח והלחץ, שיפור במראה עור הפנים, השלת קילוגרמים עודפים ובכלל, הרגשה נפלאה ומצב רוח מרומם.

יתרונות אלו ורבים נוספים יכולים בהחלט להיות בהישג ידכם, במהלך ובתום תהליך ניקוי רעלים אישי שלכם!

חשוב להדגיש כי כל השיטות המוצגות לעיל הן רק סקירה של דרכים מוכרות לניקוי רעלים, ואין לראות בהן המלצה רפואית או אלטרנטיבה לטיפול מקצועי אצל רופא או במרפאה.

עם זאת, תוכלו לאמץ לעצמכם את ההמלצות אליהן אתם מתחברים, ולאפשר למידע הזה להיות נקודת הזינוק שלכם בדרך לניהול אורח חיים בריא יותר, באופן רציף ועקבי.

המאמר נכתב הודות לשיתוף הפעולה ביננו והמטפלים המומחים מבית הספא של "ספא וצימרים בצל הגלבוע"

רוצה להגיע למרכז ולהיוולד מחדש? פנה עכשיו!

WhatsApp chat